Erasmus+ na SPŠE a VOŠ Pardubice jako příklad dobré praxe
čtvrtek 24. 11. 2022
Byli jsme pozváni, abychom přednášeli na mezinárodní konferenci o virtuálních mobilitách Erasmu.
Dne 24. 11. 2022 se v hotelu Grandior Praha uskutečnilo setkání zástupců národních týmů odborného vzdělávání a přípravy z České republiky a několika zemí střední Evropy. Akci koordinoval DZS a cílem setkání byla výměna informací a zkušeností k tématu – podpora kombinovaných a virtuálních mobilit žáků a studentů odborného vzdělávání – sledování absolventů odborných škol.
Národní VET team zahájil svou činnost v lednu 2021 a jeho hlavním úkolem je přispívat k propagaci a využívání evropských nástrojů pro podporu odborného vzdělávání. Členové týmu poskytují žadatelům o grant a realizátorům projektů Erasmus + podporu v oblasti vzdělávací a poradenské činnosti.
Náš tým ve složení RNDr. Jana Reslová a Mgr. Andrea Pospíšilová, který připravuje Erasmus+ na SPŠE a VOŠ Pardubice, byl pozván, aby na mezinárodním setkání VET teamů prezentoval příklad dobré praxe, kombinovanou dlouhodobou tříměsíční stáž pro absolventy realizovanou v Glasgow v létě 2021.
Setkání VET teamů probíhalo ve velmi přátelské neformální atmosféře, která umožnila účastníkům diskutovat klíčová témata. Měli jsme možnost vyslechnout zajímavé příspěvky Mgr. Martiny Kaňákové z Národního pedagogického institutu a Mgr. Heleny Slivkové z DZS.
V naší prezentaci jsme nejprve účastníky setkání seznámili s naší činností v oblasti Erasmus+, s důrazem na dlouhodobé stáže pro absolventy, které organizujeme na SPŠE a VOŠ Pardubice už pět let. Právě jednu z těchto dlouhodobých tříměsíčních stáží jsme realizovali kombinovanou formou. K tomuto rozhodnutí nás vedly dva faktory, Covid a Brexit, kvůli nimž jsme museli v roce 2020 plánovanou stáž zrušit a posunout začátek stáže v roce 2021 na pozdější dobu, kdy již mohly firmy stážisty přijmout. Začít tuto stáž virtuálně bylo optimálním řešením a fyzická stáž následovala až po získání pracovních víz a očkovacích certifikátů. Dle reakcí v sále bylo patrné, že do podobné situace se dostaly i další týmy a také pro ně byla kombinovaná praxe jedinou možností.
V prezentaci jsme zmínili několik podmínek, které napomohly k úspěšné realizaci naší virtuální mobility pro absolventy v Glasgow 2021. Naši žáci byli dlouhodobě v kontaktu se svými firmami již před zahájením virtuální stáže, ověřili jsme si, že technicky nedošlo k žádným problémům a zároveň žáci byli schopni pracovat samostatně, neměli problém s komunikací v angličtině a byli otevřeni novým výzvám. Firmy v této době již měly dostatek zakázek, které se daly použít pro naši stáž, byly připraveny s našimi účastníky spolupracovat na dálku. Zároveň byla virtuální stáž bezpečnější s ohledem na doznívající pandemii. Významným faktorem, který přispěl k snadnější organizaci kombinované mobility, bylo zaměření našich žáků, jednalo se o absolventy oboru IT, kteří na stáži vytvářejí především korporátní identitu firmy, loga a webové stránky, tudíž bylo náplň stáže možné rozdělit na část distanční, absolventi vytvářeli grafické návrhy, a část praktickou, ve které aplikovali vytvořené grafické práce.
Účastníci setkání VET teamů se zajímali také o konkrétní organizaci práce ve firmách během virtuální stáže. Našich 5 absolventů pracovalo ve 4 malých firmách ve skotském Glasgow, online spojení navazovali prostřednictvím WhatsApp nebo Microsoft Teams, délka a frekvence schůzek závisela na dovednostech a samostatnosti našich účastníků a zároveň na možnostech firem. V prezentaci jsme zmínili různé přístupy firem k organizaci online setkání. V některých firmách se scházeli pouze 2krát až 3krát týdně, jedna firma organizovala tři setkání každý den. Schůzky měly pravidelný program a odborné vedení našich žáků bylo na velmi dobré úrovni, neboť firmy měly již zkušenosti s distančními stážemi.
Během prezentace jsme sdíleli fotografie prací našich studentů – různé varianty log, jejich aplikaci na firemní tiskoviny a propagační materiály. Promítli jsme také grafické zpracování pozvánek, plakátů, brožur, kalendářů a webových stránek, které navrhli naši stážisté v průběhu virtuální stáže a prakticky je aplikovali ve firmách během pracovního pobytu v Glasgow.
Na závěr naší prezentace jsme se snažili vyvolat diskusi na téma, kdy a jak plánovat odbornou dlouhodobou stáž pro absolventy středních škol, aby co nejméně narušila ukončení posledního ročníku a absolvování přijímacího řízení na vysoké školy. Prezentace se setkala s velkým zájmem zúčastněných a následná diskuse se týkala především našich praktických zkušeností s výběrem účastníků, technickým a finančním zabezpečením stáže a interkulturním dopadem projektů Erasmus+ na studenty střední odborné školy. Celá akce probíhala v přátelské tvůrčí atmosféře, během neformálních schůzek jsme diskutovali o našich zkušenostech s členy VET teamů a získali jsme také nabídky možné budoucí spolupráce.
www.dzs.cz/clanek/na-odbornou-staz-s-erasmem-jde-i-virtualne
www.dzs.cz/sites/default/files/2022-01/Virtualni_aktivity_v_praxi.pdf
Soubory ke stažení:
DZS - Virtualni_aktivity_v_praxi - str_6.pdf
21. 12. 2021 RNDr. Jana Reslová
Další články, které by vás mohly také zajímat
V pátek 25.11.2022 vyrazil náš tým Robokoťátka do Prahy, kde se utkal s dalšími týmy v systému postupu ze základního kola a následně pavouka na 2 prohry a umístil se na 4. místě z celkového počtu 29 týmů a zároveň tak postoupil do finálové soutěže.
Popis soutěže: Soutěž je určena pro tříčlenné středoškolské týmy z České republiky. Úkolem každého týmu je sestavit robota ze stavebnice LEGO® MINDSTORMS® tak, aby ...
Dne 22.11. se žáci naší školy zúčastnili v nafukovací hale Sokola Pardubice florbalového turnaje Subterra Cup.
Díky spolupráci v sekci TV, byla sestavena opravdu velmi kvalitní soupiska hráčů. První zápas s Dašákem jsme prohráli, druhý s Chvaletičáky vyhráli. V semifinále jsme porazili SPŠCH 1:0 a postoupili do finále, kde jsme se setkali s Dašákem. To bylo fantastické finále, v osmé minutě jsme pořád vedli 1:0. Utkání nakonec skončilo ...
21. a 22. 11. 2022 se dva žáci naší školy zúčastnili prvního ročníku celorepublikové soutěže robotických vozítek ROBO22.
Školu (a celý Pardubický kraj) reprezentovali žáci z 1. B Jan Wandrol a Jan Beneda. Přestože se jednalo o první podobnou zkušenost těchto žáků, soutěž absolvovali úspěšně a mezi ostatními školami se rozhodně neztratili. Úkolem dvoučlenných týmů bylo zkonstruovat robotické vozítko, které je schopné ...