Články

Výsledky ankety Člověk versus AI

pondělí 14. 10. - sobota 19. 10. 2024

Umělá inteligence (AI) mění náš svět. Bude umělá inteligence takovým přínosem pro lidstvo, jak bychom si přáli? Nebo se máme obávat, že kvůli ní zanikne profese grafický designer?

Pro Erasmus Days jsme vytvořili zábavný kvíz, jehož cílem bylo seznámit veřejnost s programem Erasmus a s pracemi našich účastníků odborných IT stáží a zároveň vést k zamyšlení nad možnostmi využití umělé inteligence při grafické tvorbě, nad výhodami i nevýhodami, a celkově nad tím, co nám budoucnost pravděpodobně přinese. 

Do kvízu jsme použili grafické práce dvojího zaměření, jednak plakát na samotnou akci Erasmus Days a jednak webové bannery pro karetní hru. Pro každé téma jsme do kvízu zahrnuli práci vytvořenou naším účastníkem a grafické dílo vytvořené pomocí umělé inteligence. Úkolem kvízu bylo poznat, která z prací je vytvořená člověkem a která AI. Dalším úkolem kvízu bylo oznámkování všech prací z estetického hlediska.

Z celkového počtu 120 respondentů rozpoznalo správně plakát vytvořený člověkem 90 %, ve druhém úkolu byla úspěšnost 85 %.

  • Průměrná známka plakátu vytvořené účastníkem byla 2,3.
  • Průměrná známka plakátu vytvořeného AI byla 2,2.
  • Průměrná známka bannerů vytvořených účastníkem byla 2,3.
  • Průměrná známka bannerů vytvořených AI byla 1,7.

Při porovnání obou témat lze říci, že při tvorbě plakátu s konkrétními texty AI zatím ještě velmi pokulhává, její grafika je sice líbivá, ale bez větší souvislosti s propagovanou akcí. Na plakátu vytvořeném účastníkem pro Erasmus Days v Malaze byly vytvořeny grafické prvky symbolizující moře a slunce Malagy. AI vytvořila plakát bez jakýchkoliv takovýchto prvků, dokud jí nebyly zadány konkrétní požadavky. Druhý úkol, vytvoření banneru pro karetní hru Magic, byl pro AI snazší, neboť takovýchto obrázků lze na internetu najít velké množství. AI také umí velmi dobře vytvářet grafiku ve stylu sci-fi. Na závěr lze říci, že grafika AI je poměrně zdařilá, nicméně bez lidského nápadu nedokáže být konkrétní a po vytvoření sady grafických návrhů na zadané téma lze říci, že všechny návrhy v sadě jsou si velmi podobné.

24. 10. 2024   RNDr. Jana Reslová

Další články, které by vás mohly také zajímat

Předání charitativní sbírky knih a her pro děti z Městského azylového domu v Pardubicích

Školní knihovna ve spolupráci s VOŠ Pardubice předala charitativní sbírku knih a her

Školní knihovna ve spolupráci s VOŠ Pardubice pořádala s mottem "Životem s knihou" ve dnech 7. 10. až 11. 10. 2024 charitativní sbírku. Pro děti věku 0 až 10 let se vybírala úplně nová nebo zachovalá leporela, říkadla, pohádky či povídky, básničky, dětské encyklopedie, pexesa, karetní kvarteta, puzzle atd. Naplnili jsme dvě velké krabice krásnými ...

Erasmus Days

Anketa - Člověk versus AI

Umělá inteligence (AI) mění náš svět. Bude umělá inteligence takovým přínosem pro lidstvo, jak bychom si přáli? Nebo se máme obávat, že díky ní zanikne profese grafický designer? Poznáte, který obrázek vytvořil člověk a který vytvořila umělá inteligence? Zkuste anonymní kvíz, zda jste uhodli správně se dozvíte po vyplnění kvízu. Nezobrazuje se Vám kvíz správně? Otevřte si jej samostatně zde.  ...

Úspěch našeho školního časopisu Elektronka v první etapě soutěže "Školní časopis roku 2024"

Elektronka je tradičně zapojována do národní soutěže o nejlepší školní časopis roku a letos na podzim se jí opět daří postupovat mezi nejlepší časopisy.

Již čtvrtým kalendářním rokem vydává naše škola obnovený školní časopis Elektronka. Jak řada z vás, kteří Elektronku pravidelně čtou, dobře ví, je to společný projekt středoškolských žáků, studentů VOŠ a pedagogů a dalších zaměstnanců školy. Elektronka si zakládá ...