SROVNÁVACÍ TESTY Z MATEMATIKY
úterý 9. 4. 2024
Informace o srovnávacích testech z matematiky
SROVNÁVACÍ TESTY 2024
V úterý 9. 4. 2024 proběhly ve škole další srovnávací testy z matematiky. Tentokrát to bylo pro žáky 1. – 3. ročníků oborů M. Testy celkem napsalo 454 žáků. Jednalo se o kombinaci uzavřených a otevřených úloh ze 3. čtvrtletí.
Prváci
|
Počet žáků |
Úspěšnost |
1.A |
8 |
24,5 |
1.B |
13 |
27,4 |
1.D |
29 |
40,3 |
1.E |
22 |
34,4 |
1.G |
24 |
29,4 |
1.H |
21 |
52,0 |
1.I |
22 |
35,0 |
|
139 |
36,3 |
Test byl zaměřen na lineární problematiku včetně základů maticového počtu. Žáci 1. ročníků si výrazně lépe poradili s uzavřenými úlohami, kde měli více než dvojnásobnou úspěšnost (53 %) než v úlohách otevřených. Celkem 69 % žáků zvládlo vyřešit nerovnici o jedné neznámé. Největší potíže činila slovní úloha řešitelná například soustavou 2 rovnic o 2 neznámých. Tu zvládlo jen 17 % žáků. Výsledky by byly o něco lepší, ale objevovaly se zbytečné chyby v zápisech řešení otevřených úloh. Místy žáci nerozepsali požadované postupy řešení. Výrazný vliv hrál také fakt, že pro žáky to byl první matematický test tohoto druhu na střední škole.
Druháci
|
Počet žáků |
Úspěšnost |
2.A |
3 |
50,7 |
2.B |
16 |
58,1 |
2.D |
27 |
36,5 |
2.E |
24 |
46,0 |
2.F |
27 |
32,3 |
2.G |
24 |
40,2 |
2.H |
27 |
39,6 |
2.I |
16 |
50,8 |
|
164 |
42,0 |
Obsah testu byl vybrán především z funkcí a úloh s nimi souvisejících. Opět dominovala úspěšnost v uzavřených úlohách 56 %. Nejlépe počítali žáci slovní úlohu, tu zvládlo 74 % z nich. Jen 22 % účastníků úspěšně vyřešilo nerovnici řešenou graficky. Podobnou úspěšnost měla také logaritmická nerovnice. Tyto 2 úlohy byly komplexní, proto žákům činily potíže při řešení.
Třeťáci
|
Počet žáků |
Úspěšnost |
3.A |
4 |
32,0 |
3.B |
22 |
44,0 |
3.D |
19 |
30,7 |
3.E |
18 |
37,1 |
3.F |
24 |
30,2 |
3.G |
17 |
26,7 |
3.H |
11 |
17,8 |
3.I |
24 |
37,8 |
3.J |
12 |
42,5 |
|
151 |
34,0 |
Žáci 3. ročníků psali testy již potřetí. Tentokrát je čekaly velmi náročné matematické pasáže. Analytická geometrie v prostoru, kuželosečky a základy diferenciálního počtu prověří každého středoškoláka! Úspěšnost v uzavřených úlohách se vyšplhala na 58 %. Zato účastníci pohořeli v otevřených úlohách, 18 % je opravdu slabý výsledek. Tečnu paraboly řešenou užitím diskriminantu zvládlo pouze 2,4 % žáků. Naopak uzavřená úloha na limity funkce měla úspěšnost krásných 65 %. Tedy překvapivě žáci lépe uspěli s diferenciálním počtem než s kuželosečkami.
Meziroční srovnání
Ročník |
Úspěšnost v 2024 |
Úspěšnost v 2023 |
Úspěšnost v 2022 |
1. |
36,3 |
nepsali |
nepsali |
2. |
42 |
50,1 |
nepsali |
3. |
34 |
49,0 |
48,8 |
Při ohlédnutí za předešlými ročníky srovnávacích testů je znát, že horších výsledků letos dosáhly žáci 3. ročníků. Třetí ročník je na naší škole matematicky velmi náročný. Druhé ročníky se o 8 % zhoršily. U prvních ročníků se nedařilo i žákům, kteří mají obvykle velmi pěkné známky a matematiku zvládají. Některé z nich to také překvapilo, protože u většiny úloh věděli přesně, jak mají úlohu řešit. Svou roli zřejmě sehrála i prvotní nervozita.
Závěr
Při přípravě testů je kladen velký důraz na týmovou spolupráci vyučujících. Ti si vyměňují zkušenosti, typy příkladů, zkoumají vhodnost i časovou náročnost úloh, diskutují o způsobu zápisu úloh a různých typech řešení. Vyučující v jednotlivých ročních se žáky nyní testy podrobně analyzují a systematizují učivo. Maturitní testy z matematiky probíhají podobným způsobem. Proto je užitečné, aby žáci byli zvyklí na maturitní typy úloh. Žáci si též vytvářejí vlastní systém přístupu k řešení úloh. Většina z nich totiž ví, že úspěšně počítají zejména uzavřené úlohy. Důležitý je také časový management, aby bylo vyřešeno úspěšně co nejvíce úloh a nebyl ztrácen čas u úlohy, která žákovi činí potíže. Srovnávací testy dávají všem zainteresovaným kvalitní zpětnou vazbu.
28. 4. 2024 Mgr. Robert Venzara
Další články, které by vás mohly také zajímat
Informace o Celostátní matematické soutěži
V pátek 5. 4. 2024 proběhl na soutěžních střediscích v celé ČR 31. ročník Celostátní matematické soutěže. Tato soutěž je určena pro žáky SOŠ a SOU. Každoročně je vyhlašovaná MŠMT a organizovaná JČMF v sedmi kategoriích. Letos se zapojilo celkem 878 žáků a žákyň ze středních škol a odborných učilišť. SPŠE a VOŠ Pardubice reprezentovalo na soutěžním středisku v Hradci Králové ...
Naši žáci se zúčastnili ekonomické soutěže.
Velké poděkování patří Marku Šedivému z 2. A, Janu Štefáčkovi a Nicolasi Weiserovi z 2. D, Jáchymu Bartošovi z 2. F, Vojtěchu Otevřelovi z 3. B, Lukáši Tejklovi z 3. E a Mikuláši Krtičkovi ze 3. F za účast v krajském kole Ekonomické olympiády, které proběhlo 5. dubna 2024 v prostorách Univerzity Pardubice. Výsledky krajských kol potvrdily výborné ekonomické znalosti všech zúčastněných ...
Vítězem krajského kola soutěže v anglickém jazyce pro žáky 1. - 3. ročníků SOŠ, která se konala 25.3 2024 na Gymnáziu Dašická, se stal Štefan Jiránek ze 3.F. Štefan postupuje do kola celostátního a my přinášíme rozhovor s čerstvým vítězem.
Jak se na soutěže připravuješ? Na soutěže jsem se nijak nepřipravoval, bral jsem to lehkomyslně. Jsi trémista? Nejsem, protože znám své schopnosti a vím, že mé výsledky závisí jen na ...