Články

SROVNÁVACÍ TESTY Z MATEMATIKY

úterý 9. 4. 2024

Informace o srovnávacích testech z matematiky

SROVNÁVACÍ TESTY 2024

V úterý 9. 4. 2024 proběhly ve škole další srovnávací testy z matematiky. Tentokrát to bylo pro žáky 1. – 3. ročníků oborů M. Testy celkem napsalo 454 žáků. Jednalo se o kombinaci uzavřených a otevřených úloh ze 3. čtvrtletí.

Prváci

 

Počet žáků

Úspěšnost

1.A

8

24,5

1.B

13

27,4

1.D

29

40,3

1.E

22

34,4

1.G

24

29,4

1.H

21

52,0

1.I

22

35,0

 

139

36,3

Test byl zaměřen na lineární problematiku včetně základů maticového počtu. Žáci 1. ročníků si výrazně lépe poradili s uzavřenými úlohami, kde měli více než dvojnásobnou úspěšnost (53 %) než v úlohách otevřených. Celkem 69 % žáků zvládlo vyřešit nerovnici o jedné neznámé. Největší potíže činila slovní úloha řešitelná například soustavou 2 rovnic o 2 neznámých. Tu zvládlo jen 17 % žáků. Výsledky by byly o něco lepší, ale objevovaly se zbytečné chyby v zápisech řešení otevřených úloh. Místy žáci nerozepsali požadované postupy řešení. Výrazný vliv hrál také fakt, že pro žáky to byl první matematický test tohoto druhu na střední škole.

 

Druháci

 

Počet žáků

Úspěšnost

2.A

3

50,7

2.B

16

58,1

2.D

27

36,5

2.E

24

46,0

2.F

27

32,3

2.G

24

40,2

2.H

27

39,6

2.I

16

50,8

 

164

42,0

Obsah testu byl vybrán především z funkcí a úloh s nimi souvisejících. Opět dominovala úspěšnost v uzavřených úlohách 56 %. Nejlépe počítali žáci slovní úlohu, tu zvládlo 74 % z nich. Jen 22 % účastníků úspěšně vyřešilo nerovnici řešenou graficky. Podobnou úspěšnost měla také logaritmická nerovnice. Tyto 2 úlohy byly komplexní, proto žákům činily potíže při řešení.

Třeťáci

 

Počet žáků

Úspěšnost

3.A

4

32,0

3.B

22

44,0

3.D

19

30,7

3.E

18

37,1

3.F

24

30,2

3.G

17

26,7

3.H

11

17,8

3.I

24

37,8

3.J

12

42,5

 

151

34,0

 

Žáci 3. ročníků psali testy již potřetí. Tentokrát je čekaly velmi náročné matematické pasáže. Analytická geometrie v prostoru, kuželosečky a základy diferenciálního počtu prověří každého středoškoláka! Úspěšnost v uzavřených úlohách se vyšplhala na 58 %. Zato účastníci pohořeli v otevřených úlohách, 18 % je opravdu slabý výsledek. Tečnu paraboly řešenou užitím diskriminantu zvládlo pouze 2,4 % žáků. Naopak uzavřená úloha na limity funkce měla úspěšnost krásných 65 %. Tedy překvapivě žáci lépe uspěli s diferenciálním počtem než s kuželosečkami.

 

Meziroční srovnání

Ročník

Úspěšnost v 2024

Úspěšnost v 2023

Úspěšnost v 2022

1.

36,3

nepsali

nepsali

2.

42

50,1

nepsali

3.

34

49,0

48,8

Při ohlédnutí za předešlými ročníky srovnávacích testů je znát, že horších výsledků letos dosáhly žáci 3. ročníků. Třetí ročník je na naší škole matematicky velmi náročný. Druhé ročníky se o 8 % zhoršily. U prvních ročníků se nedařilo i žákům, kteří mají obvykle velmi pěkné známky a matematiku zvládají. Některé z nich to také překvapilo, protože u většiny úloh věděli přesně, jak mají úlohu řešit. Svou roli zřejmě sehrála i prvotní nervozita.

Závěr

Při přípravě testů je kladen velký důraz na týmovou spolupráci vyučujících. Ti si vyměňují zkušenosti, typy příkladů, zkoumají vhodnost i časovou náročnost úloh, diskutují o způsobu zápisu úloh a různých typech řešení. Vyučující v jednotlivých ročních se žáky nyní testy podrobně analyzují a systematizují učivo. Maturitní testy z matematiky probíhají podobným způsobem. Proto je užitečné, aby žáci byli zvyklí na maturitní typy úloh. Žáci si též vytvářejí vlastní systém přístupu k řešení úloh. Většina z nich totiž ví, že úspěšně počítají zejména uzavřené úlohy. Důležitý je také časový management, aby bylo vyřešeno úspěšně co nejvíce úloh a nebyl ztrácen čas u úlohy, která žákovi činí potíže. Srovnávací testy dávají všem zainteresovaným kvalitní zpětnou vazbu.

28. 4. 2024   Mgr. Robert Venzara

Další články, které by vás mohly také zajímat

Celostátní matematická soutěž 2024

Informace o Celostátní matematické soutěži

V pátek 5. 4. 2024 proběhl na soutěžních střediscích v celé ČR 31. ročník Celostátní matematické soutěže. Tato soutěž je určena pro žáky SOŠ a SOU. Každoročně je vyhlašovaná MŠMT a organizovaná JČMF v sedmi kategoriích. Letos se zapojilo celkem 878 žáků a žákyň ze středních škol a odborných učilišť. SPŠE a VOŠ Pardubice reprezentovalo na soutěžním středisku v Hradci Králové ...

Ekonomická olympiáda

Naši žáci se zúčastnili ekonomické soutěže.

Velké poděkování patří Marku Šedivému z 2. A, Janu Štefáčkovi a Nicolasi Weiserovi z 2. D, Jáchymu Bartošovi z 2. F, Vojtěchu Otevřelovi z 3. B, Lukáši Tejklovi z 3. E a Mikuláši Krtičkovi ze 3. F za účast v krajském kole Ekonomické olympiády, které proběhlo 5. dubna 2024 v prostorách Univerzity Pardubice. Výsledky krajských kol potvrdily výborné ekonomické znalosti všech zúčastněných ...

Štefan Jiránek zazářil v krajském kole soutěže v anglickém jazyce

Vítězem krajského kola soutěže v anglickém jazyce pro žáky 1. - 3. ročníků SOŠ, která se konala 25.3 2024 na Gymnáziu Dašická, se stal Štefan Jiránek ze 3.F. Štefan postupuje do kola celostátního a my přinášíme rozhovor s čerstvým vítězem.

Jak se na soutěže připravuješ? Na soutěže jsem se nijak nepřipravoval, bral jsem to lehkomyslně. Jsi trémista? Nejsem, protože znám své schopnosti a vím, že mé výsledky závisí jen na ...